4 ژانویه 2022- پژوهشی به سرپرستی دکتر داک دونگ، برای اولین بار نشان داد که اثرات سندرم آلاژیل، یک اختلال ژنتیکی غیرقابل درمان که بر کبد تأثیر می گذارد، می تواند با یک دارو معکوس شود. این مطالعه که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، پتانسیل تغییر درمان این بیماری نادر را دارد و همچنین ممکن است پیامدهایی برای بیماری ‌های رایج ‌تر داشته باشد.

دکتر دونگ، گفت: سندرم آلاژیل به طور گسترده ای به عنوان یک بیماری صعب العلاج در نظر گرفته می شود، اما ما معتقدیم که در راه تغییر آن هستیم. ما قصد داریم این دارو را در آزمایش‌های بالینی پیش ببریم و نتایج ما برای اولین بار اثربخشی آن را نشان می‌دهد.

سالانه بیش از 4000 نوزاد مبتلا به سندرم آلاژیل به دنیا می‌آیند که ناشی از جهشی است که از تشکیل و بازسازی مجاری صفراوی در کبد جلوگیری می‌کند. کودکان مبتلا به سندرم آلاژیل اغلب به پیوند کبد نیاز دارند، اما کبدهای اهدایی محدود هستند و همه کودکان مبتلا به سندرم آلاژیل واجد شرایط دریافت پیوند کبد نیستند. بدون پیوند، این بیماری به 75 درصد مرگ و میر در اواخر نوجوانی منجر می شود.

روبرتا اسمیت، رئیس اتحادیه ی سندرم آلاژیل می‌گوید: دکتر دونگ و تیمش به تحقیقات هیجان‌انگیز در مورد سندرم آلاژیل ادامه می‌دهند، و این پیشرفت‌ها مطمئناً به خانواده‌هایی که با این اختلال بسیار پیچیده زندگی می‌کنند امیدواری می بخشد. ما حامیان دیرینه کار دکتر دونگ بوده‌ایم و او را به‌ عنوان یک دانشمند متعهد می‌شناسیم که مشتاق است تحقیقات را یک قدم  به سمت درمان نزدیک‌تر کند.

داروی جدید آنها به نام NoRA1، مسیر Notch را فعال می کند، یک سیستم سیگنال دهی سلول به سلول که تقریباً در همه حیوانات وجود دارد. سیگنالینگ Notch، به سازماندهی فرآیندهای بیولوژیکی اساسی کمک می کند و علاوه بر سندرم آلاژیل در بسیاری از بیماری ها نقش دارد. در کودکان مبتلا به سندرم آلاژیل، یک جهش ژنتیکی باعث کاهش سیگنال دهی Notch می شود که منجر به اختلال در رشد و بازسازی مجرای کبدی می شود.

محققان دریافتند که در حیواناتی که جهشی در همان ژن مرتبط به سندرم آلاژیل دارند، NoRA1 سیگنال‌ دهی Notch را افزایش می‌دهد و سلول ‌های مجرا را تحریک می‌کند تا در کبد بازسازی و دوباره تشکیل شوند، آسیب کبدی را معکوس کرده و بقا را افزایش می‌دهد.

دکتر Chengjian Zhao، نویسنده اول این مقاله و محقق فوق دکترا در آزمایشگاه پرفسور Dong گفت: کبد دارای ظرفیت بالایی برای بازسازی خود است، اما این قدرت بازسازی در اکثر کودکان مبتلا به سندرمAlagille ، به دلیل اختلال در سیگنال دهیNotch ، محدود می شود. تحقیقات ما نشان می دهد که هدایت مسیر  Notch با یک دارو می تواند برای بازگرداندن پتانسیل طبیعی بازسازی کبد کافی باشد.

محققان در حال حاضر در حال آزمایش این دارو بر روی کبدهای مینیاتوری هستند که در آزمایشگاه با سلول های بنیادی مشتق شده از سلول های بیمارانAlagille ، تولید شده اند.

دکتر دونگ افزود: به‌ جای اینکه سلول‌ها را مجبور به انجام کاری غیرعادی کنیم، فقط یک فرآیند بازسازی طبیعی را تقویت می ‌کنیم، بنابراین من خوش ‌بین هستم که این یک درمان برای سندرم آلاژیل مؤثر باشد.

دونگ همچنین در حال انجام اقداماتی برای تشکیل یک شرکت نوپا برای هدایت این دارو به سمت آزمایشات بالینی است. شرکت جدید در ابتدا بر روی سندرم آلاژیل تمرکز خواهد کرد، اما همچنین قصد دارد این دارو را برای سایر بیماری‌های شایع‌تر، از جمله سرطان‌های خاص، توسعه دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230104/Incurable-liver-disease-could-be-reversed-with-a-single-drug.aspx